torsdag 26 mars 2020

Voltaire är alltid Voltaire


Det ges många olika boktips såhär i farsotens tid. Mestadels blir det förslag på böcker som Decamerone och Pesten ( och möjligen något av Stephen King). Camus ”Pesten” finns förvisso i min hylla men jag hoppar framåt i alfabetet till ”V” som i Voltaire och plockar fram ” Candide”. Humor och bitande ironi fyller sidorna och tala om att bli uppslukad av hjältens färd genom den bästa av världar. Olyckor och elände men ändå kan Candide äta sin syltade cederbark och sina pistascher på bokens sista sida.
Bredvid ”Candide” på läsbordet ligger Inger Christensens ”Essays” som jag investerade i för några månader sedan under ett besök i Politikens Boghal i Köpenhamn. Turligt nog, ska jag väl säga för vem vet när det går att resa över Sundet igen. ( Boken går dock att köpa via AdLibris). Voltaire och Inger Christensen är en bra blandning tänker jag. Speciellt i dessa surrealistiska tider.



2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

jag är så glad för mina inköp under resor, skönt att ha nu.

Ingrid sa...

Hannele: Ovärdeligt i dessa tider, absolut!