tisdag 10 december 2013

Till dödens fält



Madeleine Thien är en kanadensisk författarinna med rötter i Malaysia. Hennes roman "Dogs at the Perimeter" finns just nu på mitt nattduksbord. Den läser jag med en stor klump i bröstet för det handlar om Kambodja, ett land som fått utstå så mycket lidande och vars befolkning till stora delar (nära en fjärdedel, tror jag) utrotades under några få år på 1970-talet.

Madeleine Thiens bok får jag anledning att återkomma till- den är mycket välskriven och den är mycket gripande och ännu inte översatt till svenska- men det är romanen "Visshet" som kom ut på Brombergs förlag år 2007 (originalets titel är "Certainty" , 2006).





Tuol Sleng (i Pnom Penh) var ett av flera fängelser under de Röda khmerernas tid. Här avrättades och torterades fångar på löpande band. Idag är fängelset ett museum. Ovan ett fotocollage på några av alla de som miste livet under denna fasansfulla tid.

3 kommentarer:

Sanna sa...

Du läser många intressanta böcker! Kambodja är ett land jag skulle vilja veta mer om (som så många andra, när ska man få tid).

Mrs Calloway sa...

jättefint boktips! tack, Ingrid!

Ingrid sa...

Tack Sanna: Det finns så mycket att upptäcka i litteraturen- och om man inte kan resa rent fysiskt så är böckerna ett utmärkt sätt att byta miljö på. Kambodja känner jag själv så dåligt till och tyvärr tänker man väl idag mest på de där fasansfulla åren på 1970-talet- men glömma ska vi aldrig göra.

Mrs C: Det är en mycket bra bok- lite annorlunda i kompositionen men absolut inte svårläst.