måndag 9 december 2013

Vintertid

(Fotot är lånat)

Vintertid

Månen gömmer bortom isen
sin medalj i snötyngd sky.
I de rimfrostludna risen
söker sparven skydd och ly.
Än är pälsen vit på haren,
ofta än skall himlen bre
nya lakan över skaren
innan vårens sol vi se.

Många gånger tröttnar själen
mer än nog på vinterns snö.
Led på kölden, less på tjälen
längtar den till sommarns ö.
Mot den frusenhet man känner
ända in i hjärtats rot
är det skönt att äga vänner
under månens kalla klot.

Genom vinterns vita hagar
skymtar sommarn som en dröm
och vi ser dess gröna dagar
förskottsvis på tidens ström.
Vintern är en kalltrög fåne
som har flinat länge nog.
Låt oss hämta sommarns måne
frodigt röd ur livets skog.

Harry Martinson

5 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

fin dikt! Harry Martinson lyrik uppskattar jag mer och mer allteftersom åren går. och det gör de ju

Mrs Calloway sa...

det belv ett -s för lite

Ingrid sa...

Mrs C: Martinson kan som ingen annan fånga naturens tysta språk. Och... ja - åren går.... i en allt mera accelererande hastighet....

Ivana: Martinson skriver så vackert och visst är det en bra beskrivning på vintern (inte min favoritårstid :-)

Anonym sa...

Jag vet, Ingrid, att vintern är inte din favoritårstid^^, men då är jag desto mer& mer igen tacksam för bilden och dikt. Jag älskar Harry Martinsons konst ( nästan okänd i Tyskland nu), men jag vet inte om jag har "Vintertid" här.

Det finns också en prosa, då skriver han om den dag, 20.December - och plötsligen kommer solen, som en mirakel. Han verkar så otroligt lycklig då... Om du och ni har "Svalans svenska Klassiker" så är det s. 182, kanske en sammanställning, "Kalender". (Jag köpte det via bokbörsen 2012, "my first Martinson book")

"...Solen och snön flöt in i gardinerna och gardinerna flöt ut i solen och snön. [...]Vintersol kastad mitt i en av ärets tre mörkaste och kortaste dagar är inte bara bokstavligen en uppenbarelse. Den är mycket mera. I en sådan stund häftar varken stämningar eller minnen vid solen. Nej, den kommer som ett *nu* och som et oförutsett genombrott. När ett nu flammar till...."

Jag skriver inte hela "Sol" och hur han är så lycklig - men om ni har det, läs det igen^^. Och jag ska skriva ned "Vintertid" av Martinson nu.
Vi har det grå och mild men det regnar i Hamburg, och ingen är förtjust i det här vädret efter orkanen.
I Hamburg är det inte alls tyst - miljoner köpar vad de kommer att byta och växla precis efter julen, December 27^^. Vad bra att vi kan läsa din blogg, och böcker, och Martinson verkar att passa så bra för alla årstider (utan sommaren om det är över 35 grader). Tack igen för dikten!

Anonym sa...

....nu har jag hittat det - Martinsons "Sol" är från "Mittsommardalen" (det är roligt, om mörkraste dagar i "Mittsommar"-berättelser^^).
Januari till November från "Kalender" är från "Det enkla och det svåra". Jag har båda böcker nu^^.

För alla som tror att "vintern är en kalltrög fåne" (ord "kalltrög" finns inte i min ordbok, men det är klart vad han menar) - så är det bara att vänta 3-4 månader :-). Jag älskar snön verkligen, som alla barn, då är man barn igen^^ - och luften är så himla klart om det inte bara regnar.