torsdag 19 december 2013

Tysk torsdag: En gränslös sorg


Peter Handke (f.1942) är en österrikisk författare- en gång var han medlem i Gruppe 47. Handke har fått många av sina verk översatta till svenska bland annat den korta och intensiva romanbiografin "Wunschloses Unglück" som fått titeln "Berättelse om ett liv" i svensk översättning (1974). (Lite trist titel, tycker jag). På engelska blir det "A Sorrow Beyond Dreams" och det klingar vackert och vemodigt i mina öron.

I november år 1971 köper en 51-årig kvinna ett rött paraply, går till hårfrisörskan och gör sig fin, får manikyr och lägger sig sedan i en säng och intar en dödlig dos sömntabletter. Kvinnan hette Maria och hon var Peter Handkes mor.

På under 100 sidor tecknar Peter Handke ett porträtt av en från början levnadsglad och hoppfull ung kvinna som växer upp i mellankrigstidens Österrike. Men- Maria blir snabbt kväst i dåtidens samhälle. Utbildning blir det inte tal om (inte för en kvinna) och hon lämnar hemmet för att söka friheten (om än en mycket liten sådan). Hon möter kärleken i en gift tysk man- blir med barn men förhållandet saknar hopp och Maria får se till att hitta någon annan som vill gifta sig med henne. Ett resonemangsparti blir följden och det kommer att bli mycket olyckligt. Mannen super och misshandlar henne- hon föder flera barn och tvingas gå igenom ett antal illegala aborter. Medelåldern blir fylld av depressioner, sjukdom och lidande. Till slut orkar Maria inte längre.

"Wunschloses Unglück" är en brutal berättelse. Handke skonar inte läsaren men det känns (trots att han framstår som något kylig i sitt skrivande) ändå att han är ärlig och att han har medkänsla med sin olyckliga mamma. Hur var det att växa upp i en grå verklighet under en grå tid? Det kan man få lära sig om man läser den här boken. Jag blev själv mycket berörd av detta porträtt.

Under Tysk torsdag skriver idag: Bokmoster om En årslista, Mimmimarie skriver om böcker som ingår i litteraturkurs i modern tysk litteratur, Sanna skriver om Remarques På västfronten intet nytt.

4 kommentarer:

Bokmoster sa...

Tack för ett bra boktips, den här vill jag verkligen läsa! Mitt bibliotek har inte den här titeln tyvärr men det ska väl gå att ordna.

mimmimarie sa...

Jag har läst Don Juan, hans egen berättelse. http://www.mimmimarie.blogspot.se/2011/06/peter-handke-don-juan-hans-egen.html

Ingrid sa...

Bokmoster: Det är en sorglig berättelse men det är en stor liten bok.

Mimmimarie: Jag har inte läst så mycket av Handke (lite "svår" är han allt, tycker jag) men just den här boken tyckte jag mycket om.

Anonym sa...

Ja, "Wunschloses Unglück" är verkligen en bra bok. Jag läsde det flera gånger. Jag tycker inte om alla Handke-böcker, men det är bra, och ja, det är som du säger också brutal.
Handke är en poet, och det finns flera underbara böcker, men ibland är han som en arg präst, om man kan säga så. Handke kan hata väldigt mycket, ibland är det lite ensidig och ibland lite självupptagen, tycker jag.

Men Serbien-böcker är inte så dålig alls som många feuilletonister i Europa skrev omkring 1999. Man lär sig mycket om Handke i Serbien-böcker, även om man inte håller med honom då. Men - verkligen en poet, i alla fall!