måndag 30 december 2013

Achilleion (och lite till)


Det var nog inte så mycket de hade gemensamt, kejsarinnan Elisabeth (Sissi) av Österrike och kejsar Wilhelm II av Tyskland men de uppskattade båda prakt och behaglig väderlek. Palatset Achilleion på Korfu kom till på Elisabeths önskan (1890) och platsen kom att bli en tillflykt för henne under de sista levnadsåren. År 1907 övertogs den ståtliga byggnaden av Wilhelm och han tillbringade många somrar här.



Elisabeth var en av sin tids allra vackraste kvinnor.


Familjeporträtt: Kejsar Wilhelm med hustru "Dohna" , sex söner och en enda dotter.


Idag damp den här boken (fast i engelsk version) ner i min brevlåda. Ett slitet exemplar från 1963- säkerligen fyllt av intressanta tillbakablickar på en annan och numera avlägsen tid. Det är inte så mycket kejsarens person som intresserar mig utan snarare den tid han levde i.

4 kommentarer:

mimmimarie sa...

Hans förhållande till sin engelska mor och mormor var minst sagt komplicerat. Sedan har jag alltid funderat över hur han skötte sina hemska mustascher.

Mrs Calloway sa...

kejsarinnan Elisabeth red och bantade dessutom. efter ett besök i Wien gick jag och lånade en tjock biografi om henne

Hanneles bokparadis sa...

Virginia Cowles borde man ta en titt på

Ingrid sa...

Mimmimarie: Jag tror att det finns mycket att fundera över angående Wilhelms psyke. Han levde helt klart under "interesting times".

Mrs C: Elisabeth tycker jag synd om- att bli bortgift så ung- och med dåliga förutsättningar. (Det var hon förstås inte ensam om).

Hannele: Hon har skrivit en hel del som jag tycker verkar intressant.