måndag 30 december 2013

2013 års favoriter : 2



Arbetstiteln för "Eunucken och ormen" var "fjärilen som snurrar runt maktens låga".  Den turkiske författaren Zülfü Livaneli blev verkligen en intressant och givande bekantskap under året som gick. Jag skrev att det var som att läsa en blandning av Tusen och en natt och Dvärgen (Pär Lagerkvist).

"Jag har försummat att berätta för er att en av mina mest värdefulla egenskaper är att snabbt kunna uppfatta i vilken riktning vinden blåser och anpassa mitt uppträdande efter stundens krav. Jag har denna talang att tacka för mitt långa liv och för att mitt ebenholtsfärgade huvud fortfarande sitter på sin plats."
Molin & Sorgenfrei heter förlaget som vågat satsa på denna roman och jag hoppas att Livaneli ska få all den uppmärksamhet från svenska läsare som han förtjänar. Jag skrev om boken HÄR.


Ett bevis på att böcker sannerligen inte behöver vara färskvara är belgiske Willem Elsschots debutroman från 1913 "Villa des Roses" . Händelser och porträtt från ett pensionat i Paris. Svart humor och mycket färgstarkt. Jag läste och skrev ner mina tankar om romanen HÄR.


En vacker och tankeväckande berättelse från Malaysia. Det handlar om vad vi minns och vad vi gör bäst i att glömma. Filosfiskt och poetiskt men framför allt en påminnelse om livets korthet. Jag läste romanen i april och skrev ner några rader här.  En av årets absolut bästa böcker. Hoppas att den blir översatt till svenska.

Inga kommentarer: