söndag 22 december 2013

Från biblioteksmagasinets dunkla vrår



Här ett verkligt magasinsfynd - Ragnar Svanströms " Kejsaren- En bok om Wilhelm II" från 1978. Boken sorteras in under K - alltså historia- för detta är inte alls en regelrätt biografi utan snarare ett porträtt av en tid där kejsaren bara är en av många aktörer (även om han givetvis har huvudrollen på scenen här).

Det hela är lättläst, lärorikt och rikligt illustrerat. En bok som borde bli odödlig. Man kunde annars hoppas att den gavs ut igen på nytt för den är inte alls märkt av tidens tand. Vad som hänt en gång för länge sedan ger ringar på vattnet som sträcker sig långt fram i tiden- här kan man läsa om en viktig del av Tysklands historia från 1888 (Tronbestigningen) ända fram till 1918 och första världskrigets slut (som för kejsarens del ändade snöpligt med abdikation och landsflykt).

Ett helt kapitel ägnas dessutom åt Diktarnas krig. ( Gerhart Hauptmann, Thomas Mann och Hermann Hesse är några av de författare som figurerar där).

Jag har haft Svanströms bok hemma tidigare men den är så trevlig att jag gärna lånar om (och om) igen.

Jag är mycket tacksam över att boken ännu finns tillgänglig.

4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

såna böcker gillar jag!

Ingrid sa...

Hannele: En verklig bokskatt!

Mrs Calloway sa...

den finns minsann kvar på "mitt" bibliotek också. den ska jag låna. bäst att skynda sig innan den åker ut.

Ingrid sa...

Mrs C: ja låna, låna! Det är en otroligt bra bok och så blir boken levande också (och kanske blir den räddad från utgallring för ett tag).