lördag 18 januari 2014

Låna ej din nästas bok

Visst är bokomslaget vackert?


Octave Uzanne var en fransk journalist och boksamlare och han skrev en hel del om mode (och lite annat) också. Det blev en ansenlig mängd böcker och skrifter till slut och faktiskt- några av dem har blivit översatta till svenska. Två titlar hittade jag : Låna ej din nästas bok (som verkar vara en artikel som ingår i "något annat och större") och så "Böckernas död" (hemska tanke). Översättningarna är från 1947 respektive 1956.



Jag försöker att lära mig mera om "La belle époque" och läser just nu i Mary McAuliffes "Dawn of the Belle Epoque" som ger en ganska komprimerad sammanfattning av tiden från 1871 och fram till 1900. Jag kan inte svara till om McAuliffes bok är den bästa att läsa i ämnet men någonstans får man börja. "Dawn of the Belle Epoque" handlar enbart om Paris och det är väl också här man ska utgå från när man läser om denna" ljuva tid".




När man letar efter information om La Belle Epoque på nätet hamnar man ofta i just modet från den här tiden. Jag kunde inte låta bli att ta med den här bilden som visar korsettens utveckling under cirka tjugo år. Jag vet inte vilken variant som kan tänkas vara mest obekväm men nog ryser jag åt både "insnörning" och en massa "hosseband" (som man säger på ren skånska).

Mera om La Belle Epoque kommer så småningom. Jag inväntar också en fransk bok i ämnet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, bokomslaget är mycket vackert! Jag älskar "la belle epoque" också, och kanske jag romantiserar - men bara... lite^^. (ha,ha). Som i Woody Allen's "Midnight in Paris", vänner tänkte det var inte så bra, men jag har sett filmen säkert tio gånger. Bilderna är alla bra, tack! Och tack för ordet"hosseband", det låter nu faktiskt liksom "Hosenband" på tyska.
Jag tror att det är så underbart att veta mer och att drömma av Paris och la belle epoque darför att Paris är inte förstörd och bara en annan postmodern glas och glashus-stan liksom så många mer. Paris är - hmmm - Paris^^!

Ingrid sa...

Klemperer: Paris är en mycket romantisk stad- och vacker. Jo, Paris är Paris. Jag väntar fortfarande på boken jag beställt om La belle époque- och jag är precis som du romantiker i hjärtat... "Hosseband" är ett typiskt skånskt ord :-)