tisdag 7 januari 2014

En resa till Tjernobyl


Varje nytt år innebär nya läsutmaningar- för min del helst inte så organiserade även om jag tänker följa med i Björgs (Mellom linjene) utmaning vad gäller hyllvärmare. Jag vill naturligtvis gärna försöka sprida mitt läsande så att det inte bara hamnar i den anglosaxiska sfären- det finns ju så mycket annat.....

Mitt vanliga gnäll är att det översätts alldeles för lite till svenska och så blir det till att försöka läsa på de språk som jag tror att jag något så när behärskar (även om det finns lite ringrost i maskineriet).

I Tyskland till exempel finns Klaus Wagenbachs förlag -"Der unabhängige Verlag für wilde Leser"- och där kan man hitta en hel del intressanta titlar. En av de färskare är en översättning av en spansk roman "Der Radfahrer von Tschernobyl"- en hyllning till de människor som fick se sina liv skövlade och förödda när katastrofen inträffade i april 1986. Den här boken är jag nyfiken på och jag vill gärna läsa. Jag har ingen aning om det kommer en svensk utgåva- hur som helst har jag inte tålamod att vänta.



Inga kommentarer: