torsdag 16 januari 2014

Noveller i sikte: Edith Pearlmann



Under året kommer en novellsamling av Edith Pearlmann ut i svensk översättning och det är Elisabeth Grate förlag som ger ut. Jag är i full gång med den engelska versionen som Pushkin Press står för. Jo, hon är en novellkonstens mästare, Pearlmann, det är bara att konstatera. Hon har länge fått verka i skymundan (hon är en bra bit över 70 år gammal) och det är på sin plats- och hög tid- att hon blir mera känd och framför allt mera läst.

Hela 34 noveller innehåller samlingen (som jag inte ännu har läst ut)- många platser och olika historiska tider hamnar man på och i- men ofta rör sig berättelserna i närheten av Boston (det är där Edith Pearlmann är bosatt).

Läs Mark Lawsons recension i The Guardian HÄR.

5 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

jag antecknar, Ingrid! tack för tipset!

Ingrid sa...

Mrs C: Jag tycker om de flesta av novellerna. Hon är en intressant författarinna.

Jenny B sa...

Hon låter riktigt intressant. Jag antecknar. Tack för tipset!

Hanneles bokparadis sa...

kul att noveller nu fått ett lyft

Ingrid sa...

Jenny B: Onekligen en intressant författarinna- jag läser och jag fortsätter att undra över hur hon kunnat verka så i skymundan så länge.

Hannele: Det är roligt att se- och även om jag själv egentligen inte är någon flitig novell-läsare är jag mycket glad över att ha hittat två riktigt fina "novellister" bara i år :-)