tisdag 21 januari 2020

Renates död

Nina Ivanovna Petrovskaya (”Renate”).

” On the night of February 22, 1928, in a wretched little hotel in a wretched little neighborhood in Paris, the writer Nina Ivanovna Petrovskaya turned on the gas and took her own life.”
Jag har läst första kapitlet i Vladislav Chodasevitjs ” Necropolis” och hamnat mitt i rysk symbolism och ett oerhört tragiskt livsöde. Nina Petrovskaya var ingen stor författare enligt Chodasevitj däremot var hon en viktig person och en kvinna med stark personlighet och utstrålning. Hon kom att bli intimt förknippad med både Andrei Bely och Valery Bryusov. Andrei Bely älskade hon till förtvivlan - Bryusov älskade henne och skrev så småningom romanen ” Den brinnande ängeln” där Nina blev Renate. ( ”Den brinnande ängeln” finns i ny svensk översättning - utgiven av förlaget Murbräckan). Valery Bryusov var en viktig del av den rörelse som kom att kallas Rysk symbolism. Om detta skriver Chodasevitj också i sin bok och nu vill jag veta mer om den ryska symbolismen och ska försöka leta mig fram i litteraturutbudet ( jag misstänker att sökandet får koncentreras till engelsk- och franskspråkigt.)

Symbolistisk konst. Bronsryttaren av Alexandre Benois.


Inga kommentarer: