söndag 26 januari 2020

Djur och litteratur

Grönsnabbvinge ( fotot är lånat från Wikimedia Commons)

Det började med att jag läste en artikel om ” Le homard de Flaubert”, ( Flauberts hummer) en bok av Serge Sanchez. Tyvärr kokades hummern ifråga och därför tappade jag intresset. Djur ska helst vara levande i min värld. Så raskt över till något annat och så letade jag mig fram till Vladimir Nabokov och hans fjärilar. Han var besatt av dem ( sämre intressen kan man ha). Det pågår för övrigt nyutgåvor av Nabokovs böcker och omslagen är prydda av- just det- fjärilar. Ännu finns inte ( tror jag) ” Nabokov’s Butterflies” översatt till svenska. En verklig fjärilsklassiker. Den som vill kan dock läsa om Nabokovs fjärilsintresse ( och mycket mera) i Staffan Börjessons ” Ingen kan sitta som en grönsnabbvinge: om fjärilar, Nabokov och musik”.
Lite mera handfast blir det när det handlar om katter. Litteraturens värld är proppfull av kattälskare. En av dem var Charles Baudelaire och i hans ” Fleurs du mal” ( Ondskans blommor) kan man hitta ” Le Chat”

Målning av Arthur Heyer.

” Viens mon beau chat, sur mon coeur amoreux;
Retiens tes griffes de ta patte,
Et laisse-moi plonger dans tes beaux yeux,
Mêlés de métal et d’agate.——-

Fjärilarna på tavlan är citronfjärilar.

1 kommentar:

Hanneles bokparadis sa...

hummer, mums, ätbara djur... hittar man färre i nya kokböcker, kattböcker har jag några i bokhyllan av James Joyce, T.S. Eliot, Doris Lessing... vi har sonens katt denna vecka, de ska åka skidor... barnen blir hos oss också.