onsdag 29 januari 2020

En japansk trio


Regnet öste över Malmö igår och jag var på väg hem efter förrättade ärenden. Södra Förstadsgatan ( för det var där jag befann mig) ser inte ut som den en gång gjorde -  här har butiksdöden farit fram och i stället växer caféerna upp. För övrigt känner jag mig inte hemma längre i min forna hemstad och längtar definitivt inte tillbaka. Men- där den ena affären efter den andra har slagit igen portarna dyker det upp ett lysande undantag. SF-bokhandeln ( där SF så klart står för Science Fiction). Nu är jag förstås inte helt bekväm med just den genren men nyfiken ska man vara så jag klev in och rotade runt bland de många och välfyllda hyllorna. Science Fiction är ett rätt så stort begrepp, kunde jag konstatera och jag kom inte ut ur affären tomhänt. Dessutom fick jag flera lästips av den mycket vänliga och serviceinriktade unga damen i kassan. Jag kommer absolut att göra nya besök. Ner i min ryggsäck stoppade jag tre böcker av två japanska författare; Toshikazu Kawaguchi och Junichiro Tanizaki. Kawaguchi är en helt ny bekantskap för mig - hans roman ” Before the coffee gets cold” handlar om tidsresor och den kommer nog att bli översatt till svenska snart. Tror jag. Junichiro Tanizaki har jag läst en del av tidigare och några av hans böcker finns också översatta till svenska. ” Quicksand” och ” In praise of shadows” ligger nu på mitt läsbord. Den senare boken finns i svensk utgåva men min engelska version är fylld av mycket vackra illustrationer.


5 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

tack för tips, läste nyligen Konstnär i den flytande världen av Kazuo Ishiguro, väldigt japanskt, tyckte om den.

Ingrid sa...

Hannele: ”Konstnär i den flytande världen ” är jag också väldigt förtjust i.

violen violen sa...

Intressanta tips. Jag läser ju på svenska men det verkar ju också lovande apropå det.

Har just läst K av Frostenson. Suveränt skriven om man bortser från ämnet.

Ingrid sa...

Violen: Jag är tämligen säker på att ”Before the coffee gets cold” kommer i svensk översättning. Frostenson avvaktar jag nog med.

Hanneles bokparadis sa...

Frostenson kan skriva, men hon citerar mest många storheter, gör det till sitt eget.