torsdag 9 januari 2020

En långväga gäst

Här börjar Östersjön- Falsterbonäset en tidig morgon.

Vissa böcker är väldigt svåra att få tag på och ofta räcket inte de lokala bibliotekens hyllor till. Malmö och Lund har större lagringsresurser men ibland blir det det stora depåbiblioteket i Umeå som får stå för utlåningen. Mellan ”mitt” sydvästra hörn av Sverige och Norrland är det mycket långt. Ändå tog det bara ett par dagar för mig att få hem Julien Gracqs ” Vid Syrterns stränder”. En alldeles fantastisk service, tycker jag. Äldre böcker är fyllda av historia och innan jag började den ” riktiga” läsningen var jag tvungen att undersöka boken ordentligt. Ett vackert exemplar är det och det har från början tillhört Jämtlands folkbibliotek i Östersund. Några få lån från 1950-talet finns uppstämplade och så småningom har det blivit förflyttning till ett dunkelt magasin. Och- längst bak finns en påklistrad lapp  med en text som de flesta i min generation känner igen:
” Bibliotekets böcker skola bliva till nytta och glädje för många, varför låntagarne anmodas att behandla dem med största möjliga aktsamhet. Särskilt uppmanas låntagare: att icke taga i böckerna med våta och smutsiga händer, att icke bära dem ute i snö och regn utan omslag; att icke skriva eller rita i dem; att icke vika hörnen.” —-
Den åsatta kategorin är Hcej ( översättningar från franska) - jag misstänker att man inte längre har en sådan indelning?
Nu ska jag läsa med andakt och det kommer att gå långsamt. Julien Gracq skrev inga bladvändare och det går inte att slarva sig genom texten.

Inga kommentarer: