torsdag 2 januari 2020

Ett försök att stiga upp på jättens axlar


Det där med jättens axlar är ett lån från Isaac Newton och jag tänker inleda det nya året med att klättra upp ett par steg. För några år sedan läste jag ” En balkong i skogen” av den franske författaren Julien Gracq (Louis Poirier) , en bok som har handlingen förlagd till Ardennerna under ”drôle de guerre” (1939-1940). Det kan vara dags för en roman till av Gracq. Tyvärr är det ont om svenska översättningar men hans mest kända bok ” Vid Syrterns stränder” kom i svensk språkdräkt redan år 1952. Det berodde så klart på att den belönades med det prestigefyllda Goncourtpriset året innan, ett pris som Gracq för övrigt vägrade att ta emot.


Den stilige mannen på fotot är Heinrich Mann, Thomas Manns äldre bror. Även han tvangs i landsflykt när nazisterna tog makten år 1933. Hans böcker brändes på bokbålen i maj samma år. Från hyllan har jag plockat fram hans ” Undersåten” från 1918. En satirisk roman om det wilhelminska Tyskland. Udden är riktad mot alla dessa hantlangare som bugar uppåt och trampar nedåt. En ständigt aktuell bok som jag mycket gärna läser om.

På mitt läsbord har jag också André Malrauxs ”Antimemoarer” från 1967 och i översättning av C.G. Bjurström. Så får vi se om jag lyckas komma upp ett par stegpinnar och förbättra utsikten.

Inga kommentarer: