onsdag 9 maj 2018

Saxat från Lire

(Fotot är lånat).

I majnumret av tidskriften Lire fastnar jag i ett långt reportage om litteraturens Venedig- fyllt av boktips och historiska tillbakablickar. Jo, Venedig är en myt- och sagoomspunnen stad - idag på väg att bli helt sönderturistad och vattnet som präglar staden utgör ett hot. Själv har jag aldrig varit i Venedig även om det varit nära ett par gånger att fara dit. Nu nöjer jag mig med Lires trevliga reportage och lägger upp en liten önskelista.


Paul Morand (1888-1976) var diplomat och författare och god vän med både Proust och Malraux. Det sägs att han var den franske litteraturens verklige globetrotter. Några av hans böcker har översatts till svenska men de finns gömda och glömda djupt nere i biblioteksmagasinen. Förlaget Pushkin Press har gett ut flera av hans böcker på nytt så vill man läsa på engelska finns ett gott urval. "Venices" är en självbiografisk bok där Venedig utgör den röda tråden.

Venedig har fascinerat många författare - Goethe, Madame de Staël, lord Byron och Thomas Mann för att nämna några få. De Staëls "Corinne" finns på min lista men även Henry James "The Aspern Papers". Den som gillar deckare (det gör inte jag) kan fördjupa sig i Donna Leons många alster ( här lär det finnas rejält med översättningar till svenska) .


Henry de Régniers krönika över Venedig mellan åren 1899-1924 vill jag gärna läsa.

1 kommentar:

Hanneles bokparadis sa...

nöjer mig med böcker om Venedig