fredag 25 maj 2018

Baseball

Boston Red Sox spelar på arenan Fenway Park utanför Boston. (Foto: Jared Vincent).

Romaner som har handlingen förlagd till sportens värld är kanske inte så ovanliga men baseball är inget man spelar så mycket i Sverige (även om det säkert finns ett antal entusiaster här också) och ja, eftersom jag har börjat fördjupa mig i Bernard Malamuds författarskap ( ett "projekt" som kommer att gå långsamt) tänkte jag läsa hans debutroman "The Natural" som har minst två typiskt amerikanska ingredienser - hjältedyrkan och baseball. Boken kom ut år 1952 ( och har inte översatts till svenska såvitt jag kan se) och den filmatiserades trettio år senare med Robert Redford i huvudrollen.

Det jag hittills har läst av Malamud har jag för det mesta (undantaget är "Dubins många liv" där de där liven blev för skruvat likartade och något tjatiga) tyckt mycket om och imponerats av.


Det går långsamt med läsningen i försommarhettan men goda böcker ska man inte rusa igenom.

Inga kommentarer: