tisdag 13 mars 2018

Veckans tyskspråkiga


Ursula Krechels roman "Landgericht" har jag haft på min önskelista länge och jag hade väl också hoppats på översättningar - men nu, trött på att vänta, tänker jag läsa på originalspråket. Jag kan så där i förbifarten tala om att boken belönats (2012) med Deutscher Buchpreis och kritiken (positiv) har varit översvallande.

Det handlar här i korthet om en familj som splittrats på grund av den politiska situationen i Tyskland under trettiotalet och det följande kriget. Huvudpersonen är domaren Richard Kornitzer som tvingats gå i landsflykt på Cuba- hans barn befinner sig i England - hela familjen är utspridd över flera länder. Så kommer freden och livet måste starta på nytt. "Landgericht" ger en bild av de svårigheter och de våndor som återkomsten till ett svårt sargat rike bjuder på. Jag ser fram emot en nyttig historielektion men kanske också (än mer) emot en berättelse om konsten att övervinna en mänsklig katastrof.

Inga kommentarer: