tisdag 6 mars 2018

Bokrea


Det var många år sedan jag hängde på låset i tidig morgonstund för att fynda böcker på den stora rean i februari. Då hade jag oftast lusläst åtskilliga kataloger dessförinnan. Min väg (i Göteborg) gick via Wettergrens på Linnégatan till Eckersteins vid Grönsakstorget och fortsatte sedan till Gumperts och Akademibokhandeln i Nordstan. Idag finns väl dessa bokhandlar inte kvar ( med undantag för Akademibokhandeln, kanske).

Idag är reautbudet magert och oinspirerande. Inga kataloger har hamnat i min brevlåda och det kanske är lika bra det. Det var bara en ren tillfällighet som fick mig att titta in på ortens bok- och pappershandel och jag kikade lite förstrött bland bokborden. Det blev ett säger ett reainköp - Geir Pollens "Armfeldts armé - historien om en katastrof". Vintern är en farlig motståndare, det finns det många exempel på i historien. Napoleon och Hitler gick det som bekant illa för i Ryssland och de allierade trupperna hade det mycket svårt i Ardennerna under vintern 1944-1945. Nu ska jag läsa om ett undansopat fälttåg och det misslyckade försöket att erövra Trondheim det där ödesdigra året 1718.

Inga kommentarer: