tisdag 27 mars 2018

Berlin vid förra sekelskiftet


En tidsresa skulle jag vilja göra - till Berlin som det en gång var. Helst skulle jag vilja slå mig ner på ett av de många fina caféerna som kantade gatorna i centrum. Ovan ett vykort från 1900 med det kända Café Bauer. Det startades år 1877 och kunde leva kvar fram till slutet av det andra världskriget.  Så mycken kultur och tradition gick i graven under 1930 - och 1940-talen.



Lesser Ury var en konstnär som gärna hämtade sina motiv från Berlincaféernas värld. Här en ögonblicksbild från Café Bauer ( där kunde man välja mellan hundratals tidningar ).



2 kommentarer:

Jenny B sa...

O ja, jag skulle gärna följa med dig då! Vilka vackra vykort du har hittat till illustration.

Ingrid sa...

Jenny: jag får se till att drömma om caféer i natt! Visst är de gamla bilderna vackra....