fredag 2 mars 2018

Lite blandat från LIRE


Mars månads utgåva av LIRE har landat i brevlådan och jag sänder som vanligt många tacksamhetens ord och tankar till min väninna Solange. Nu har jag läst ett långt reportage om Milena Agus och hennes värld (Cagliari på Sardinien). Milena Agus har precis fått sin senaste roman "Terres Promises" översatt till franska. Det rör sig om en familj och dess historia på ett Sardinien där syrenerna blommar i de starkaste tänkbara lila nyanser och "där vindarna blåser så häftigt att korna tappar sina horn." Jag hoppas att det kommer en svensk översättning.

Jag läser vidare om den nyare ryska litteraturen i ett flera sidor långt reportage. Några av de författare som man belyser är Yana Vagner ( har översatts till engelska bl a) och Tatiana Tolstoya (en av hennes böcker finns i svensk översättning).


Yana Vagners roman "To the Lake" är en dystopi.


Den här vill jag gärna läsa.

Inga kommentarer: