onsdag 9 oktober 2013

Blandad läsning


Blandad läsning får man om man tar sig an boken "Alla tiders Jolo" - en samling reportage skrivna av denne store journalist (hans like kommer väl aldrig mera att sätta sina spår på tidningssidorna). Urvalet har gjorts av Carl Olov Sommar och boken kom ut 1995. Hela 39 texter bjuds man på och syftet med samlingen är att framhålla Jolos "journalistiska utnyttjande av sitt historiska intresse". Det hör till saken att Jolos fil kand hade historia som huvudämne.

Jag har redan fastnat i en artikel som handlar om "Der alte Fritz" (Fredrik den store) och så förstås ett längre reportage om "Villagebohemens storhetstid". Mycket intressant läsning och på ett språk som  kan läsas av gemene man. Det är en stor konst att kunna skriva så. Mera om detta så småningom.





Att öppna lite äldre biblioteksböcker (för det jag nu håller i mina händer är just en biblioteksbok) känns ofta spännande- och "lo and behold"- ett bokmärke trillade ut och landade framför fötterna på mig. På ena sidan ett maffigt patriotiskt collage men vänder man på steken så ser man detta:



En liten vovve med fuktig och nyfiken blick. Här görs det reklam för ett hundtrim i delstaten New York. "Classy canine cuts by Caroline" och så den ganska slagfärdiga ordleken :

"If Your Dog Is Not Becoming To You, He Should Be Coming To Me."

Jag hoppas att matte/husse fick trevlig underhållning när han/hon läste Jolo.

Inga kommentarer: