torsdag 7 februari 2013

Sex anmärkningsvärda romaner (1932)



Hugh Walpole (1884-1941) foto: Carl Van Vechten

Gamla BLM (i det här fallet från 1932) är en källa till många intressanta litterära fynd. Speciellt gillar jag att läsa Hugh Walpoles rapport från "årets engelska utgivning". Walpole var en flitig tidningsskribent  på 1930-talet. Han var också en känd författare (men idag har han förpassats in i glömskans mörker).

I oktober 1932 har Walpole funnit sex "anmärkningsvärda" romaner som han vill rekommendera presumtiva läsare.

1. Invitation to the Waltz av Rosamond Lehmann

2. The House Under the Water av Francis Brett Young

3. The Narrow Corner av William Somerset Maugham

4. To the North av Elizabeth Bowen

5. Family History av Vita Sackville West

6. Snow in Harvest av Joanna Maxwell Carman

De flesta av de här författarna har översatts till svenska och Somerset Maugham behöver ingen närmare introduktion. Romanen "The Narrow Corner" hör dock inte till hans mest kända- den lär bygga på "The Moon and the Sixpence" (vilket gör att jag känner stor lust att läsa...). Rosamond Lehmanns böcker har kommit ut i nya engelska utgåvor- Snowflakes in rain har gjort ett djupdyk i Lehmanns författarskap- läs HÄR. Nog kunde man önska att det kom nya utgåvor av Lehmanns romaner i svensk översättning....

Francis Brett Young är ett "nytt" namn för mig- det finns några svenska översättningar i bibliotekens magasin. Joanna Maxwell Carman har jag inte lyckats hitta vare sig något av eller om- men jag kanske har letat på fel sätt. Mystiskt!

2 kommentarer:

Hermia Says sa...

Näpp, inte läst en enda av dem...

Ingrid sa...

Hermia: Jag har bara läst Lehmanns bok... så en del att utforska här!