fredag 1 februari 2013

Till trollsländans land



Fotot är lånat

"Enligt japansk mytologi ledde gudarna Izanagis och Izanamis förenande till att de japanska öarna bildades. Namnet på den första stora ön tros betyda trollslända. Trollsländan ansågs vara risplantans ande. Den förebådade riklig skörd. Trollsländan var också symbol för den tidiga Yamato-staten. Trollsländan är en av de insekter som japanska barn älskar allra mest."

(Hämtat från första sidan i Monica Braws bok "Trollsländans land- Japans historia" utgiven på Atlantis förlag 2010) Monica Braw har i sin tur hämtat citatet från Kodansha Encyclopedia del 2, s. 133).

Jag kommer att ägna en del av min lästid i februari månad (och kanske längre än så) åt Japan. Jag har börjat med att göra en inventering av mina hyllor-och det var då ett magert resultat. Några böcker av Kawabata, en antologi av japansk poesi "From the Country of Eight Islands" och så "Jaktgeväret" av Yasushi Inoue (Tidens klassiker och ett utgallringsfynd från biblioteket). Mishima läste jag en del av på 1980-talet och ja, så kan jag väl minnas ett par författare till- men några stora mängder, det blir det inte. Några mängder fanns det heller inte på biblioteket i Höllviken men jag har ortens eget bibliotek att kika i också. Det får bli i morgon om väder, vind och annat tillåter.

Monica Braws  "Trollsländas land" är en vacker bok i lite större format och kanske går den att få tag på via antikvariaten. (Synd att böcker har så kort "liggetid") . Monica Braw skildrar Japans historia från stenåldern och fram till cirka 1870-talet. Jag kommer inte att hinna läsa alla kapitel men några valda delar blir det så klart tid till, fattas bara annat. Jag ser också att en ny bok av Monica Braw kommer att ges ut i dagarna.

Kvinnor i Japan under tusen år

Återigen är det Atlantis förlag som står för utgivningen och titeln är mycket lockande "Kvinnor i Japan under tusen år- nio porträtt". Den vill jag absolut läsa.

Två japanska författare har erhållit Nobelpriset i litteratur : Yasunari Kawabata år 1968 och Kenzaburo Oe år 1994.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

kul att veta

Ingrid sa...

Monica Braws bok om Japans historia är verkligen både vacker och lärorik.