söndag 17 februari 2013

En boktitel som jag inte får ur huvudet

Manfred Hausmann (1898-1986) var en tysk författare- mycket populär på sin tid (framför allt 1930-talet) för sina så kallade "vagabondromaner". "Abel mit der Mundharmonika" var en av dessa- den blev både filmad och så småningom blev den också till en TV-serie (på 1960-talet).

Hausmann blev efter kriget anklagad för att ha varit så kallad medlöpare- han försvarade sig bland annat med att han var dåligt ägnad att bli martyr.

Boken om Abel har funnits i mina hyllor och jag har ägnat en stund åt att leta- utan resultat- jag vill nämligen läsa den. Jag tror att det är en trevlig berättelse om ungdom och frihet och om att bli vuxen.

De två pojkarna Peter och Christian (19 år) anser att vad föräldrarna inte uttryckligen har förbjudit är absolut tillåtet. Så far de iväg med en kutter på Weser- där räddar de Abel som varit på rymmen i tre veckor redan- han underhåller med sitt munspel och färden går vidare i riktning mot Nordsjön. Ännu en ung människa i nöd hittas- nu en flicka, Corinna, som seglat på grund på en sandbank intill en fyr. En flicka bland pojkarna... då blir det spänningar...

Jag är förtjust i titeln och den väcker både nostalgi och minnen. Jag tänker på att boken förmodligen köpts av min mamma och att hon säkert tänkte använda delar av den för att "plåga" sina elever med (på den tiden fanns något som hette kombinerade stilar....). Jag får allt fortsätta att leta.....



Inga kommentarer: