tisdag 19 februari 2013

De här böckerna vill jag läsa


En bok som listar nära 500 skönlitterära verk (svenska) är en utmaning- men jag har skrivit ner en handfull som jag känner en speciell längtan efter att läsa. Några finns i den egna hyllan där de alltför länge samlat damm.

Dan Anderssons roman "De hemlösa" har jag lagt åt sidan liksom


Sven Lidmans "Huset med de gamla fröknarna"

och så noterade jag:

Sivar Arnér: Vackert väder
Henning Berger: Drömlandet
Arvid Brenner: Vintervägen
Josef Kjellgren: Människor kring en bro
Malla Montgomery Silfverstolpe: Memoarer
Ludvig Nordström: Lort-Sverige
Tua Forsström: Snöleopard

"Lort- Sverige" finns på det egna bibliotekets magasin men de andra titlarna måste nog fjärrlånas.

(fotot är lånat)

Åkersorkens bön

Fader, i Din sommars blåsande grönska,
Fader, i Din sommars oändligt gröna valv:
Hjälp mig att hinna ner i diket när Dina
utvalda närmar sig på vägen.

Tua Forsström

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

känner igen en del

Ingrid sa...

Hannele: Jag ser fram emot att leta fram de här titlarna. Jag har faktiskt redan beställt ett par av böckerna från biblioteket!