torsdag 7 februari 2013

Nyfiken på: Taichi Yamada

Främlingar

Skräck är väl egentligen inte min favoritgenre men just när det gäller den japanska varianten är jag betydligt mera intresserad.

"Taichi Yamada är en av Japans mest välrenommerade författare. Han har skrivit flera dramer för tv och ett tiotal romaner. Med romanen ”Strangers” introducerades han i England, och tilldelades dessutom det prestigefyllda Shugoropriset. Det går till en författare som skrivit en roman som bäst visar förståelse för mänskligheten." (citat Heidi von Born, i en artikel i Svenska Dagbladet 28 november 2009).

Det här är den hittills enda boken av Taichi Yamada som finns i svensk översättning men om man vill läsa på engelska kan man också hitta hans "In Search of a Distant Voice"- även den ganska skräckfylld om jag har fötstått det rätt. Jag tror och känner som Heidi von Born- att japansk skräck är "oväntad, konstnärlig och gåtfull" Den går inte att jämföra med det vi normalt sett brukar bli matade med (främst då från det stora landet i väster).

Jo, jag lägger "Främlingar" till listan i min egen japanska utmaning. Hela Heidi von Borns recension kan man läsa HÄR.

Inga kommentarer: