fredag 17 augusti 2012

Hyllvärmare


Jag har haft storstädning och gallrat ut en hel del böcker som ska vidare till välgörande ändamål. En mindre hög behöll jag- och så är det dags att "beta av" en del hyllvärmare. Ibland får en bok vänta på rätt tillfälle att bli läst- och varför just Kiran Desais Bookerprisbelönade "The Inheritance of Loss" fått dröja kvar oläst i hyllorna  vet jag faktiskt inte. Den svenska översättningen blev "Bittert arv" och det har bloggats en hel del om just den här romanen. (Boken finns fortfarande att få tag på i pocketutgåva).

Husdjuret har varit på igelkottsjakt under natten - en jakt som inte blev så lyckad (och tack och lov för det). Efter det gick det inte att komma till ro och jag började läsa om Sai och hennes morfar där vid berget Kanchenjungas fot- efter 150 sidor är jag givetvis fast......

Den här hisnande vackra dikten av Jorge Luis Borges inleder romanen:

Boast of Quietness

Writings of light assault the darkness, more prodigious than meteors.
The tall unknowable city takes over the countryside.
Sure of my life and death, I observe the ambitious and would like to
understand them.
Their day is greedy as a lariat in the air.
Their night is a rest from the rage within steel, quick to attack.
They speak of humanity.
My humanity is in feeling we are all voices of that same poverty.
They speak of homeland.
My homeland is the rhythm of a guitar, a few portraits, an old sword,
the willow grove's visible prayer as evening falls.
Time is living me.
More silent than my shadow, I pass through the loftily covetous multitude.
They are indispensable, singular, worthy of tomorrow.
My name is someone and anyone.
I walk slowly, like one who comes from so far away he doesn't expect to arrive.

2 kommentarer:

Bokmoster sa...

Det känns ganska bra att städa i hyllorna någon gång. Och så får ju alla nya böcker bättre plats också :)

Ingrid sa...

Bokmoster: Det är då ett som är sant. Jag vill inte skaffa mig flera bokhyllor nu så det är bara att gallra....