söndag 26 augusti 2012

Om essayer och deras inflytande på tankeflödet


Många löser korsord för att öva upp hjärnvindlingarna men jag tror att läsning av essayer är ännu mera nyttigt för tankarnas utveckling. Essayer skapar dessutom en enorm nyfikenhet och så blir det ofta resor av- visserligen i läsfåtöljen men dock....

Just nu är jag fördjupad i Per Holmers " Vår man på Aran"- och jag har hamnat i den nederländska staden Leeuwarden (och inte visste jag att författaren Oscar Levertin fått sitt namn härifrån). Dessutom lär jag mig att staden är födelseort för en mycket både känd (och kanske ökänd) kvinna- nämlingen spionen Mata Hari (egentligen hette hon Margaretha Geertruida Zelle).

Så går mina tankar till min barndoms godnattsagor. "Sagorna" lästes alltid av min far och han var kreativ när det gällde att hitta lämpligt (enligt honom då) högläsningsmaterial. Förutom de allra mest skräckfyllda HC Andersen -"fortaellingerne" serverades jag historier från Carl Grimbergs verk "Svenska folkets underbara öden" (Karl den XI:s död var en favorit och jag minns särskilt den detaljerade beskrivningen av kungens dödskamp, nedtecknat av Urban Hjärne). Det blev en del engelsk humor också- och så läste pappa från boken "Spionage" (H R Berndorff)- och gärna då om den mytomspunna Mata Hari (det är hon som syns ovan till höger på bilden).


Mata Hari (fotot är från 1906). Nog kan man förstå att hon tjusade en hel värld....


Så färdas Per Holmer vidare in i Belgien och berättar lite om staden Brügge och Georges Rodenbachs klassiker "Bruges-la-morte" (Det döda Brügge). I Brügge hamnade mina föräldrar år 1949 efter en kortare bröllopsresa till England. Det var inte någon bra tid att vara på tur i Europa- det var fortfarande ett öde landskap som mötte dem på många håll och i Brügge var det stopp i alla kanaler. Många gånger under årens lopp fick jag höra talas om hur det stank och hur eländigt det var just här. Det gjorde inte saken bättre att det enda man sålde på stadens torg då var stora porslinspottor (mycket passande, tyckte min pappa.) Idag är Brygge säkert en riktigt fin och välmående gammal stad.

"Bruges-la-Morte" har jag någonstans i mina hyllor- jag har inte läst den ännu men det kommer jag givetvis att göra. Jag hoppas också att den kommer i ny svensk översättning. (Den senaste är från 1904.....).

Nu går färden vidare och jag ska läsa om både Louis Paul Boon och Hugo Claus (den senare nog så aktuell nu i dagarna).


Alldeles nyöversatt och nyutkommet:  två berättelser av Hugo Claus: Sista bädden och En vandring i sömnen. Malexis förlag och översättningen är gjord av Per Holmer. (På min önskelista).

8 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Per Hoömers bok är väldigt trevligt, ger uppslag till mycket mer...

Hannele sa...

Per Holmers bok...

Mrs Calloway sa...

Hugo Claus har jag också på min önskelista.
liksom en resa till Aranöarna

torbjørn hauken sa...

Helt enig i at essays er god hjernetrim og burde leses mer!

Mrs Calloway sa...

och - som sagt - essäer älskar jag

Ingrid sa...

Hannele: Ja, man blir så inspirerad av den!

Mrs C: Hugo Claus är ett måste denna höst... och jag håller med dig om essayerna.

Torbjörn: Essayer borde verkligen läsas mycket mera.

violen sa...

är det essä eller essay? Nu blev jag fundersam...

Jag har ju nyss läst en essä av Simone de Beauvoir och håller med dig, det är härligt för hjärnan!
Vill läsa fler.....essayer...

Ingrid sa...

Violen: det kan nog stavas på båda sätten och jag själv är ju så rörig att jag blandar... underbar läsning är det i alla fall och jag ska försöka ta mig samman och sortera bland samlingarna (som inte är så där jättestora, men dock).