tisdag 7 augusti 2012

En berättelse från Katalonien

För ett litet tag sedan skrev jag några rader om förlaget Peirene Press som ger ut korta romaner från Europas alla hörn i engelsk översättning.

I min hand just nu har jag den katalanska författarinnan Maria Barbals roman "Stone in a Landslide". Det är tidigt 1900-tal och vi befinner oss någonstans i Pyrenéerna- i Katalonien. Boken kom ut år 1985 och anses redan som en modern klassiker. Bara i Tyskland har den sålts i över 50 000 exemplar och jag ser verkligen fram emot läsningen.

Maria Barbal är född 1949 i Tremp- i Katalonien och hon växte upp i Barcelona.


Tremp (lånat foto)

Här kan man läsa en recension i Independent. Mina egna tankar om denna korta roman /eller långa novell/ kommer så småningom.

"Barbal’s work has been translated into Asturian, French, German, Portuguese, Spanish, and Dutch. Her literary achievements got her the Creu de Sant Jordi, i.e. Cross of Saint George, the highest medal awarded by the Catalan government." (Hämtat från Wikipedia).

Inga kommentarer: