söndag 12 augusti 2012

En klassiker från hyllorna


Mrs C skrev om Sir Walter Scott och jag funderade ett tag. Nog hade jag sett en av hans böcker i hyllorna ? Efter en stunds letande dök den här upp. "Midlothians hjärta". Den svenska översättningen är från 1936 (M.A. Goldschmidt). Romanen är en tegelsten och jag läser att den är den sjunde av Scotts "Waverly-romaner". Huvudpersonen är Jeanie Deans- och hon blev oerhört populär bland läsarna (så till den milda grad att man uppkallade lokomotiv och pubar efter henne. Systern Effie får också ett porträtt i boken och av J E Millais.


Med detta sagt är det väl bara att kasta sig över den här berättelsen på över 600 sidor.....

2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

kul, Ingrid! jag blev verkligen nyfiken på Scott när jag läst Ruth Halldéns essä. det verkar som om han är oförtjänt bortglömd. vi lyfter fram honom!

Ingrid sa...

Mrs C: Jo, nog verkar han vara bortglömd. Trist. Han har ju faktiskt skrivit mera än Ivanhoe... jag ska göra ett försök med min nyfunna tegelsten. (Den är ganska sönderläst så någon har uppskattat den väldigt!)