fredag 24 augusti 2012

Mina nyförvärv


Höstens första bokpaket från AdLibris hade det här innehållet- engelska, danska och svenska blir språken jag ska läsa på den här gången. Jag vill annars tala om att  flera av den nederländska författarinnan Connie Palmens böcker finns översatta till svenska- och översättningarna är gjorda av Per Holmer. Per Holmer är författare till den efterlängtade essäsamlingen "Vår man på Aran" och jag har redan börjat bläddra i den. Mycket väcker både intresse och nyfikenhet- även Hannele har läst.

Herman Kochs "Middagen" kommer på svenska i höst. På min danska pocketutgåva står det att läsa följande på omslaget "Nummer sju på listan över de mest sålda böckerna i Europa". Här kan man läsa en recension från tidningen The Guardian. Det verkar onekligen spännande. Herman Koch är från Nederländerna (född 1953).

Den fjärde boken i paketet är Breece D'J Pancakes samlade noveller. De ryms på cirka 150 sidor.

Breece D'J Pancake kom från West Virginia och han var lärare. Han hade en mycket lovande  författarkarriär framför sig när han plötsligt tog sitt eget liv bara 26 år gammal. Hans värld var det lantliga West Virginia och författarinnan Jayne Anne Phillips liknade hans berättelser vid "an American Dubliners".







2 kommentarer: