onsdag 8 augusti 2012

Nederländerna/Belgien :4 med blicken riktad mot Marocko


Årets bästa debutroman år 1996 i Nederländerna blev den korad till, Abdelkader Benalis "Bröllop vid havet" (som inte finns i svensk översättning - i vart fall har jag inte kunnat hitta någon sådan). Vill man läsa den här lovprisade berättelsen kan man välja mellan engelska, tyska, franska, norska och danska- om man nu inte behärskar nederländska förstås.

Abdelkader Benali är född 1975 i Ighazzazen (Marocko) och han kom som helt liten till Nederländerna med sin familj. "Bröllop vid havet" är Benalis debutbok och den gjorde stor succé. År 2002 kom nästa roman "  De langverwachte ("The Long-Awaited") och även den blev mycket uppmärksammad och prisbelönad.

Abdelkader Benali anses som en av Nederländernas "stora nya författare"- och han skriver inte bara romaner utan även essäer, teaterpjäser, mm.

Här hans romaner (som tyvärr inte finns i svensk översättning).

  • Bruiloft aan zee, 1996 (Bröllop vid havet)
  • De langverwachte, 2002 (Den länge emotsedde)
  • Laat het morgen mooi weer zijn, 2005 (Låt det bli fint väder i morgon)
  • Feldman en ik, 2007 (Feldman och jag)
  • De Marathonloper, 2007 (Maratonlöparen)
  • De stem van mijn moeder, 2009 (Min mors röst)
  • Zandloper, 2010 (Sandlöpare)

  • 2 kommentarer:

    mimmimarie sa...

    Tack för att du tar dig tid och skriver om de här länderna. Holland och Belgien är dessvärre en vit fläck för mig.

    Ingrid sa...

    Mimmimarie: Den vita fläcken är stor för mig också- vill försöka ändra på det- i alla fall till liten del.