torsdag 16 augusti 2012

Krympande lästid


Ja,  lästiden vad gäller böcker krymper något... för just nu har jag fullt upp med alla gamla brev som ska gås igenom, sorteras och ibland översättas (många är skrivna på danska). I dessa brev finns framför allt en stor del av min familjs historia men också "vanlig"historia- så läser jag om både första och andra världskrigets härjningar- och oron och bekymren som man tvingades leva med just då. Jag läser breven från Anna M som var gift med konstnären som slet för att få ihop pengar till brödfödan och troligen, på grund av detta, dog alldeles för ung i magcancer, jag läser om Annas syster Louise som miste sin man, sjökaptenen, under en svår storm på Östersjön. Då var hon bara lite över 30 år och hennes dotter helt liten. Det var hårt men man bet ihop och gick vidare.

Här har breven gått från Sverige till Danmark och vice versa- i krig som i fred- med glada budskap och med sorgliga. Människors liv skrivs på och mellan raderna och här sitter jag, så många år senare och kan ta del av allt detta. Ibland känner jag mig som en smygtittare, och så har jag dessutom facit i handen. Det gäller att inte sätta sig till doms- jag levde inte då, jag gick inte i just det paret skor.

I brevet ovan får jag veta att min mors farbror just skaffat sig "kro" utanför Horsens på Jylland. Året var 1929 och ja, jag undrar just hur länge han orkade med detta slitsamma arbete- åtta barn att försörja hade han.

Allt detta inbjuder också till kontakt med diverse lokalarkiv- och jag hoppas att det går att få svar på åtminstone en del frågor utan att behöva åka dit personligen. (Det får bli ett senare projekt, möjligen).

Läsningen fortsätter och kanske hittar jag något "bloggbart" mellan varven. Vi får se.

Inga kommentarer: