måndag 27 augusti 2012

En åtta som blev en sjua



Jag har blivit utmanad av Ivana på bloggen Bokmania. Åtta fakta om mig själv. Åsch, som min farmor skulle ha sagt på sin värmländska, inte kan det bli så särskilt intressant. Men--- jag gör ett försök.

1. Min första kärlek hette Carl-Magnus. Kärleken var inte besvarad och jag fick därför jaga honom genom Kungsparken i Malmö för att få klappa och pussa. Carl-Magnus hade en ängels tålamod och blev aldrig arg- men han utvecklade löpartalanger och som vuxen blev han en ganska känd maratonlöpare. Jag har ofta tänkt att det skulle han minsann tackat mig för.

2. En av mina stora hobbies (en gång för ett antal år sedan) var släktforskning. Oj, vad jag hade hoppats att få hitta anknytning till någon litterär storhet. Inte då. Här fanns bara att särskilt notera en dansk politiker och så Lars Jeppsson från Eskilstorp. Lars hade fått en föga smickrande kommentar i husförhörslängden "en slem man". Jag har alltid undrat vad det var för "slemt" han hade gjort....

3. Jag tycker om att klättra upp på tak- en liten excentricitet jag har. (Inte skyhöga tak, det räcker bra med taket till enplanshus). Man har så fin utsikt därifrån och det känns lite lagom spännande att se världen så från ovan i hemmiljö (för jag klättrar bara på egna tak).

4. Jag blev som barn placerad i söndagsskola. Det dröjde inte länge förrän jag blev "relegerad". Jag hade alternativa texter till psalmerna - det uppskattades inte (och jag var bara glad att slippa sitta i den kalla och  tråkiga kyrkan).

5. Min allra första utlandsresa gick (förutom till Danmark men det räknas inte om man bo i Skåne) till Tyskland. Året var 1957 och vi åkte i en Volvo PV. Bilen var ett s k måndagsexemplar och utanför Dortmund fick pappa växelspaken i handen. Vänliga bilmekaniker lagade och ville sedan inte ha ett öre betalt- när mina föräldrar insisterade på att få gottgöra besväret fick de bara svaret "Nej, vi ska inte ha några pengar för under kriget fick vi "Schweden-Suppe".

6. År 1968 såg jag och lyssnade jag på Phil Ochs på AF i Lund. Oförglömligt.


7. Min absoluta favoritserie genom alla tider är danska Matador. Den skulle jag nog kunna se hur många gånger som helst.


Det var sju. Det får räcka och jag skickar inte vidare.



4 kommentarer:

violen sa...

Ah, Matador!

Hermia Says sa...

Joho, 7 intressanta blev det ju! Klättra på tak, det borde jag kanske prova?

Mrs Calloway sa...

men söndagsskolan var bra, Ingrid. då fick man gå på Café Mecka och köpa en gräddbulle sedan

Ingrid sa...

Violen: Jag har läst att Matador ska visas igen - på dansk TV. Det kanske kommer en repris i Sverige också.

Ivana: Tack själv!

Hermia: Jag tycker absolut att du ska prova- det är verkligt stärkande både för kropp och själ. :-)

Mrs C: Gräddbullar bjöds minsann inte jag på. Jag minns bara att man skulle sitta still i bänkarna och så fick man gå fram till en mikrofon vid altaret och berätta när/att man fyllde år (det hann jag med i alla fall).