onsdag 29 juli 2009

Nelly Sachs: Samlade dikter


Fotot av Nelly Sachs är från 1910. Ögonen är själens spegel .... det går nästan att "läsa" fotot, tycker jag.....
-
Jag är mitt uppe i läsningen av Nelly Sachs samlade dikter (översatta av Rolf Moberg)- det kommer att ta sin tid för detta är poesi som är svår, stundom tung och som kräver många tankar. Döden är så gott som alltid närvarande. I förordet till diktsamlingen (skrivet av Gunnar T Hansson) läser jag också att "förintelsen" är Nelly Sachs stora och enda tema.
----- ----- -----
-
"O skorstenarna!
Frihetsvägar för Jeremias och Jobs stoft-
Vem tänkte ut er och byggde sten för sten
Vägen för flyktingar av rök? (från "O skorstenarna i diktsamlingen "I dödens boningar")
Från diktsamlingen "Flykt och förvandling" :
-
VITA ORM
vintergata
vinge i graniten
rosa vemod i isblocket
spärrzoner runt hemligheten
hjärtklappningsmil av försvinnande
vindkedjor hänger på hemlängtan
flammande vredesgranat-
-
Och snäckan
med gudstidens tickande packning.
-

2 kommentarer:

snowflake sa...

O så vacker och själfull hon ser ut! Hon var väldigt vacker som gammal också, så fint rynkig.
Och vet du att jag hittade en antologi om Nelly Sachs i bokhyllan hemma, med texter om hennes brevväxling med Gunnar Ekelöf och Paul Celan bland annat. Bokstäverna jag färdas i heter den, så vackert.

Ingrid sa...

Hon är så vacker- och hon åldrades så vackert också- som du säger. Den bok du har vill jag också ha
:-) Jag tycker mycket om Ekelöf - Celan har jag bara läst "Todesfuge" av (men den är så hemsk och så gripande att man nästan tappar andan.) Är som sagt väldigt nyfiken på antologin!