lördag 4 juli 2009

En tysk författare och poet som jag vill läsa mera av



Theodor Storm. Jag blir inspirerad av Bokmoster- och tänker att jag borde läsa mera av tyska författare (nya som gamla). Tips tar jag gärna emot! Under tiden tänker jag leta efter Storms dikter.

-

När jag tänker på Storm tänker jag lika mycket på Schleswig-Holstein och dess sorgliga historia- (hur man har slitit och dragit i dessa provinser genom tiderna). Storm är ett exempel på hur den enskilda människan kommer i kläm alltmedan statsmännen käbblar och tvistar. Storm älskade sin hembygd- och länken ovan visar många fina foton... det är onekligen ett mycket speciellt landskap.

-

En av Storms dikter fick vi läsa i gymnasiet- jag tycker mycket om den- för rytmen, för bilderna ... och för känslan.

-

Die Stadt
Am grauen Strand, am grauen Meer

Und seitab liegt die Stadt;

Der Nebel drückt die Dächer schwer,

Und durch die Stille braust das Meer

Eintönig um die Stadt.

-
Es rauscht kein Wald, es schlägt im Mai

Kein Vogel ohn Unterlaß;

Die Wandergans mit hartem Schrei

Nur fliegt in Herbstesnacht vorbei,

Am Strande weht das Gras.

-
Doch hängt mein ganzes Herz an dir,

Du graue Stadt am Meer;

Der Jugend Zauber für und für

Ruht lächelnd doch auf dir, auf dir,

Du graue Stadt am Meer.

Malmö är förvisso inte Husum men ungefär så kan jag ibland känna för min hemstad. (Min hemstad kommer aldrig tillbaka naturligtvis- det Malmö jag växte upp i finns inte mera).

4 kommentarer:

Bokmoster sa...

Kul att kunna inspirera! Jag skulle gärna läsa fler franska författare, men då blir det i översättning. De ynka två år jag läste franska en gång i tiden räcker tyvärr inte till mer längre.

Jag läser främst tyska deckare (Christa v Bernuth, Christian v Ditfurth), men har också gillat t ex Karen Duve och Judith Hermann.

Ingrid sa...

tack för tipsen! Jag vill gärna läsa böcker på tyska- motstånd är till för att övervinnas. (Fast frakturstil som finns i en del gamla böcker här hemma... nej där går gränsen....) :-)

cecber sa...

En tysk författare som jag gärna rekommenderar är Heinrcih Böll som skriver vemodiga och inkännande romaner.

Ingrid sa...

En del av Heinrich Böll har jag läst på svenska men under helgen har jag rotat igenom min mammas "tyska hylla"- och tänk, där fanns en Heinrich Böll "Das Brot der frühen Jahre"- den ska jag försöka läsa på originalspråket- jag tackar dig för tipset!