måndag 6 juli 2009

Tysk inspiration

Jag blir glatt överraskad när jag slår upp dagens Sydsvenska på sidan B4 (kulturdelen). Margareta Flygt skriver om "Ung Tysk Litteratur". Fyra unga författare presenteras. Åtminstone en av dessa unga författare skulle jag vilja läsa något av på originalspråket. Jag gillar utmaningar och för mig är tyska en utmaning. (Ändå hade jag tyska på schemat i skolan i betydligt flera år än franska och tyska är dessutom ett germanskt språk med många kopplingar till svenskan (eller kanske jag skulle säga tvärtom....)
-
Nu har jag pladdrat.... dags för handling!

5 kommentarer:

Bokmoster sa...

Tack för tipset, den artikeln ska jag absolut läsa. Roligt att fler får upp ögonen för nyare tysk litteratur.

Ingrid sa...

Jag tycker absolut att det skulle skrivas mera om modern tysk litteratur! Jag blev så glad i morse när jag öppnade tidningen!

Anonym sa...

Vi på Thoren och Lindskog har också fått upp ögonen för tysk litteratur. Våra första titlar kommer i höst. Och Uwe Timm kommer till bokmässan.
www.tochl.se

Ingrid sa...

Jag ser att förlaget kommer att ge ut Siegfried Lenz bok "Schweigeminute":
"TL är glada och stolta att presentera vår tredje bok som är Siegfried Lenz kortroman Schweigeminute. Den svenska arbetstiteln är En tyst minut och det är en vacker och romantisk berättelse om kärlek och att förlora någon man älskar."
-
Jag kommer garanterat att beställa den boken!!

Anonym sa...

Hej Ingrid!
Tack för rosorna!
Har du sett att våra två första omslag nu är klara?
www.thorenochlindskog.se