söndag 12 juli 2009

Enkät från Snowflakes


En uppiggande söndagsenkät- tack Snowflakes!


1. Bästa toaläsning?

På toa läses enbart tidningar i detta hus.

-

2. En bok med ett djur?

Jag klämmer till med Moby Dick.

-

3. En kärlekshistoria?

Hmmm- jag väljer kärleken mellan en far och hans dotter- Kejsaren av Portugallien av Selma Lagerlöf (min favorit bland Selmas produktion)

-

4. En uppväxtskildring?

Romanen om Olof (Eyvind Johnson)

-

5. Om jag vore detektiv, ville jag vara som…?

Christer Wijk - kanske....

-

6. En bok jag aldrig tänker läsa:

Jag lovar och svär att jag aldrig kommer att läsa någon mera bok av Ajvide-Lindqvist. Det räckte så bra med en.

-

7. Ett språk jag önskar jag kunde läsa på: Ryska. (men även spanska).

-

8. Senast inköpta tidning: Dagens Nyheter

3 kommentarer:

snowflake sa...

Jag tänkte först att det finns en hund i Moby Dick, men sen förstod jag. :-)
Note to self: Nån gång måste jag läsa Moby Dick.

vixxtoria sa...

Ja, hur är det med Moby Dick? Måste man läsa den? Är den bra? Vissa klassiker vill man ju läsa men Moby Dick har bara känts som något som man kanske måste... (Jag gillar inte Jules Verne något vidare, och har fått för mig att den liknar den. Gillar inte Skriet från vildmarken heller.)

Hm, intressant att du har Portugallien som favorit. Visst är den jättebra, men så bra som Jerusalem tycker jag inte. Och Löwensköldska ringen slår nästan inget i hela världen!

Ingrid sa...

Moby Dick... den är speciell. Jag tycker om boken men ... Vixxtoria- inte 17 ska du tvinga dig att läsa den. (Det tycker jag inte att den är värd även om jag själv tycker om den hemska stämningen...) Till Selma så- Selma Lagerlöf är egentligen inte en av mina favoritförfattare. Jerusalem fick jag avsmak för i skolan sedan vi blev tvingade att läsa den- Jag tycker bäst om Selma när hon berättar om sin barndom och så förstås Kejsaren av Portugallien- den rör mig till tårar. Min far älskade Selma och därför har jag nästan alla hennes böcker i min hylla- vackert inbundna är de också (också av min far som band böcker som pensionär).