lördag 11 augusti 2012

Spännande resor


Glendalough, Irland (lånat foto).

I morse var luften klar och hög och det doftade höst. Ovanligt tidigt verkar det bli årstidsskifte i år. Augusti börjar krympa undan och jag ser tillbaka på sommaren som varit. Mycket regn och en hel del kyla också men framför allt två litterära resor (den ena är inte slut ännu) kan jag notera.

Resa nummer ett gick till Irland och det var verkligen givande. Oj, så många nya författare (nya för mig alltså) jag har stiftat bekantskap med och flera av dem kommer jag att vilja återgå till så småningom. Dessutom har jag en novellsamling av Sean O' Faolain att ta itu med, snart, hoppas jag. Jag konstaterar också (som vanligt) att det kniper med de svenska översättningarna. Mycket trist.


Friesland- så vackert... (lånat foto)

Turen till Nederländerna (och det flamländska Belgien) är på gång och även där har jag haft (och har)  väldiga bekymmer med att hitta  svenska översättningar. I Danmark och Norge är man alltsomoftast mycket mera på bettet när det gäller att ge ut "utländskt" på hemspråket. Jodå, jag kan läsa på engelska och det gör jag gärna men det hjälper ju inte alla dem som helst vill läsa på just svenska. Det är många goda böcker/författare som inte når en stor del av svensk publik.


"Rediscovered novels usually make you realise why they were lost in the first place, but Eline Vere is an exception: a pleasure we've missed for far too long." Citatet är hämtat från The Scotsman (2010).

Här en riktig gammal klassiker "Eline Vere" av Louis Couperus. Boken kom ut 1889 och det var en de första naturalistiska romanerna i Nederländerna, läser jag. Ett par av Couperus böcker har översatts till svenska men oj så länge sedan det är....  Jag betvivlar starkt att man får låna hem de här dyrgriparna....

  • Majestät 1895
  • Världsfred 1898
  • Under vänskapens ok 1900




  • 5 kommentarer:

    Hanneles bokparadis sa...

    Fem dagar har jag vistats på denna ö och sett deras vackra trädgårdar. Midsummer Night Madness and Other Stories av Seán Ó Faoláin hittade jag på ett charity shop på Irland...

    Ingrid sa...

    Hannele: Du lyckas alltid hitta så fina böcker! Jag ska snart börja läsa O'Faolains noveller. Det ser jag fram emot.

    Mrs Calloway sa...

    ja, det är verkligen höst! den kom nästan över en natt. i fredags var det både kyligt och inte riktigt ljust kl 08.30 när jag kom ut. ec

    Mrs Calloway sa...

    inte vet jag varför det står ec i slutet av kommentaren...
    jo, det vet jag! ordet som skulle bevisa att jag inte är en robot började på ec. så enkelt var det

    Ingrid sa...

    Mrs C: Ja, det gick snabbt i år. Nätterna har blivit riktigt kyliga. (ack ja, dessa robotar.... :-)