måndag 27 augusti 2012

Om att vara pilgrim



Jag misstänker att den här boken kommer att få många blogginlägg och mycket press i höst (den finns nämligen i svensk översättning också). Jag har inte läst ännu och ska vänta för jag har just nu fullt upp av annat att ta itu med (det finns gränser på hur mycket min gamla hjärna kan ta in åt gången).

Boken har jag i alla fall fått tag på och jag bläddrade lite nyfiket på de första sidorna- då hittade jag den här versen:

Who would true Valour see
Let him come hither;
One here will Constant be,
Come Wind, come Weather.
There's no Discouragement,
Shall make him once Relent,
His first avow'd Intent,
To be a Pilgrim.
Författad av ingen mindre än John Bunyan (och hämtad från Pilgrim's Progress). Och Alfred som bara läste denna enda bok i sitt liv ler säkert i sin himmel.


Inga kommentarer: