måndag 20 augusti 2012

En verkligt grand old dame


I veckans utgåva av TLS (Times Literary Supplement) kan man läsa om ett halvdussin så kallade moderna klassiker som nu ges ut på nytt. Ämnet intresserar mig mycket och blicken fäster sig genast vid ett av författarnamnen- Elizabeth Jenkins. Hon är nog mest känd för boken ovan- den om sköldpaddan och haren (och den finns inte i svensk översättning så vitt jag kan se)- det är en berättelse om ett äktenskap i upplösning och när jag läste den här boken för ett par år sedan nu blev jag väldigt både (o)road och imponerad. Elizabeth Jenkins blev 104 år gammal och hon hann med mycket i sitt långa liv- flera fina biografier till exempel- över bland andra Lady Caroline Lamb och Jane Austen.

Nu är hon alltså i ropet än en gång med ett nytryck av "Harriet" som baserar sig på en verklig historia, ett rättsfall (en mordhistoria). Huvudpersonen, Harriet Staunton, svältes till döds av sina släktingar så att de skulle kunna lägga vantarna på arvet efter henne. Boken har översatts till svenska en gång för länge sedan (1935) och den är rejält utgallrad från våra bibliotek, tyvärr.

Nu finns den hur som helst att få tag på i ny engelsk version- utgiven av Persephone Books. Och ja... den vill jag gärna läsa och så lägger jag upp den på min önskelista.

De andra författarna som nämndes i artikeln var: Rayner Heppenstall (som jag aldrig hört talas om),
George Frederick Green, Rumer Godden, Barbara Pym och Evan S Connell.

2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

måste kolla upp Jenkins! Pym plockade jag just fram ur bokhyllan. jag vet att jag läste henne för många år sedan

Ingrid sa...

Mrs C: Jenkins ska jag också läsa lite mera av- The Tortoise and the Hare var mycket bra annars- och Barbara Pym minns jag från 80-talet. Synd att hon blivit bortglömd.