torsdag 24 januari 2013

Styvmoderligt behandlad



Jo, det tycker jag faktiskt att hon har blivit här i Sverige- George Sand. Det man helst verkar vilja minnas henne för är hennes kärlekshistoria med Chopin men Sand är så mycket mera.

The Devil's Pool and Other Stories

På svenska finns framför allt "En vinter på Mallorca" (en ny utgåva  är på gång, tror jag) men jag skulle önska att man också gav ut några andra verk av Sand för det finns så mycket att välja bland- hon var produktiv, den damen. Fick jag bestämma skulle "La Mare au diable"från 1846 ges ut på nytt på svenska. En kort men intensiv roman. (eller kanske rent utav en lång novell).

Edith Wharton var en stor beundrare av George Sands författarskap och på sin resa med bil genom Frankrike stannade hon och hennes sällskap till i Nohant där Sand framlevde sina sista år.


Nohant av idag.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

En vinter på Mallorca av
George Sand ska nytryckas på svenska i vår, i en
reviderad översättning.

Ingrid sa...

Hannele: Jag såg det när jag kikade in på AdLibris. Bra att den kommer i ny utgåva.