onsdag 2 januari 2013

Ett berömt café (till)


Aschingers på Rosenthaler Platz i Berlin- fotot är lånat.

I Sydsvenskans allra sista nummer för 2012 skriver Daniel Rydén om "Innecafé inne på tredje seklet" och det handlar om dåvarande Aschingers (det heter numera Sankt Oberholz). I väl över hundra år har man druckit sin öl (och annat) och intagit sina måltider här.

Bröderna August och Carl Aschinger kom till Berlin år 1898 och de var minsann företagsamma herrar- de öppnade inte mindre än trettio ölhallar och femton konditorier i staden.


Vill man läsa mer om Aschingers (och många andra ställen) och om alla de författare som passerat revy här rekommenderar Daniel Rydén boken ovan "Literarisches Berlin" av Jürgen Engler. Jodå, jag har redan tryckt på send-knappen för den.... och i väntan på att den ska dunsa ner i min brevlåda läser jag i Robert Walsers "Berlin Stories".

" At Aschingers, you quickly adopt a familiar food-and-drink tone of voice; after a certain amount of time there, a person can't help talking just like Wassermann at the Deutsches Theater. Once you have your fist around your third glass of beer, you're generally driven to engage in all manner of observations. It is imperative to note with precision how the Berliners eat. They stand up as they do so, but take their own sweet time about it. It's a myth that in Berlin people only bustle, whizz, and trot about. "

2 kommentarer:

Hermia Says sa...

Tack för artikeltips! Om jag inte tänker helt fel satt maken och jag ganska länge på den lilla uteserveringen under vår sista kväll i Berlin i somras. På andra sidan Rosenthaler Strasse ligger hotellet vi bodde på. Påminns också om att jag vill läsa Berlin Alexanderplatz.

Ingrid sa...

Hermia: Berlin är den stad jag helst av alla vill se just nu- och ett besök på det här caféet är nog ett måste.... "Berlin Alexanderplatz" är en "stor" bok. Jag minns så väl när den visades i serieform på TV- otäck men mycket, mycket bra. Jag borde nog läsa om....