onsdag 16 januari 2013

Tematrio: 2012 års bästa











Lyran utmanar igen- och nu gäller det förra årets bästa böcker. Ojdå, det blir inte lätt för jag läste så väldigt många bra böcker under 2012- flera än någonsin, tror jag. En del har jag redan haft på tapeten på bloggen här men tre till letar jag med glädje upp:


1.  Karl Bjarnhofs "Stjernerne blegner" hittade jag i hyllorna- ett arv från min mor - boken finns i svensk översättning men man får skaffa den antikvariskt om man inte hittar den på något biblioteksmagasin förstås. "Stjärnorna bleknar" är en roman om en pojke som blir blind- om hans liv och om hur han klarar sina utmaningar. Boken är självbiografisk och jag hoppas att den ges ut i nya utgåvor- det är en verklig pärla.

2. The Slaves of Solitude av Patrick Hamilton ("Två vänner" heter den på svenska) från 1947 (och utgiven i på nytt i England) var omöjlig att släppa. Andra världskrigets England och Boarding House-miljö. Ett mästerverk.

3. Gil Courtemanche skrev om inbördeskrigets Rwanda i "A Sunday at the Pool in Kigali"- en otäck bok som verkligen etsar sig fast. Den borde alla läsa.



Inga kommentarer: