måndag 25 juli 2011

En titt bland hyllorna


Regnet strilar ner för jag vet inte vilken dag i rad- då blir det mest inomhusaktiviteter. Jag har hittat några böcker modell ä. bland hyllorna. Carl-Emil Englunds "Minnet sliter i spindelväv" har jag dessutom börjat läsa i- så vackert och poetiskt han skriver... och boken är så fint illustrerad också av Ulla Sundin. Första kapitlet heter "Emigranter" och Englund lyckas fånga hemlängtans svårmod och alla naturens skiftningar på ett alldeles otroligt skickligt sätt. Enn Kokk skriver på sin blogg att Englund idag är en tämligen oläst författare- det är säkert så- och det är synd. Mer att läsa om Carl-Emil Englund här.

Olle Hedbergs "Större än du nånsin tror" fick en hedrande andra-placering i bokhandlarnas "Tack för boken-stipendium-lista" (året var 1947, boken kom ut 1946). En rejäl tegelsten är det- på nära 600 sidor. Den har tillhört min mor som noggrant har sprättat och läst. Vad hon tyckte om boken vet jag tyvärr inte. Nyfiken blir jag allt så jag kanske gör ett försök att ta mig igenom den här luntan.


"Nya berättelser" kom ut 1949- en samling (fem berättelser) som jag tycker ser mycket läsvärd ut. Tage Aurell var född i Oslo men bosatte sig i Värmland (Mangskog).

Inga kommentarer: