onsdag 13 juli 2011

Görgöhö

Nu har jag börjat på del tre i Krilontrilogin "Krilon själv"- jag kommer att bli så ledsen när jag har läst färdigt och jag borde läsa lånsammare (men böckerna är så fängslande att jag inte kan släppa dem). Jag måste hela tiden påminna mig att Eyvind Johnson faktiskt skrev böckerna under kriget- inte efter det... han hade verkligen civilkurage och patos. Vad sägs om det här:
(Här talar den otäcke herr Staph)

"Förlåt, jag glömde presentera. Här är mina närmaste män. Får jag föreställa: Disponent Görén (den tjocka vita pälsen nickade), min annonschef Göbén (den klumpfotade förvred sitt ansikte och skrapade med klumpfoten och föreföll att vara på permission från själva helvetet, tyckte Hovall), och den nya chefen för min organisations-och upplysningsbyrå Höllén, (han med pincenén och de sluttande axlarna och den nu trutiga ,fuktiga munnen körde fram ansiktet som om han fått upp vittringen av Hovall, glasen blixtrade till ovanför den vassa näsan, de små ögonen stack). De är min stab, de övervakar allt åt mig, de kallas kort och gott GÖRGÖHÖ, det är för effektivitetens och klarhetens skull."

(Görén heter dessutom Herman i förnamn och har en stav som attribut. Höllén beskrivs som "hönsgubbe").

Inga kommentarer: