lördag 4 december 2010

Cultural Amnesia


Om man tycker om essäer och om man törstar efter bildning.... då ska man skaffa Clive James tegelsten "Cultural Amnesia". Enligt James själv har han arbetat på den här digra volymen i 40 år- boken kom ut år 2007. Jag har haft den i hyllan ett tag och läst lite slött än här och än där men först nu upptäcker jag vilken guldgruva denna essäsamling är. Dessutom är huvudpersonerna i boken omskrivna i bokstavsordning- det tackar jag för. Då blir det så mycket enklare för en virrhjärna (av mitt slag) att kunna hänga med i svängarna. (Från Anna Akhmatova till Stefan Zweig går denna bildningstripp).
-
Clive James tillägnar boken Aung San Suu Kyi, Ayaan Hirsi Ali, Ingrid Betamcourt och minnet av Sophie Scholl. Det gör mig mycket sympatiskt inställd.
-
Den person jag ville veta mera om idag var Ricarda Huch- och henne ägnar James sex sidor. Mer om detta i nästa inlägg. Om Clive James böcker finns översatta till svenska? Nej, det ser inte så ut. Tyvärr. (och det tycker jag är skit rent ut sagt).
-

Inga kommentarer: