måndag 13 december 2010

Julklappsbestyr



men trevliga sådana- som alltid för det gäller böcker (det är i princip det enda jag ger bort i julklapp nuförtiden. )

-
Idag hittade jag efter visst letande den perfekta boken till min bästa väninna- (hon läser inte min blogg)- en bok med svartvita foton från ett Skåne av anno 1935. Det blir en rejäl nostalgitripp för även om vare sig hon eller jag är fullt lika gamla som fotona så känner vi säkert igen mycket ändå- från 30-talet till 50-talet känns steget inte lika långt som 1950 till exempelvis 1980....


-


Jag blev annars svårt frestad av boken ovan- skånska matvanor - just för att det handlar om mat som kulturhistoria. Den skulle min väninna också uppskatta mycket. En bok om svenska nationalparker (i engelsk översättning) skaffade jag till (blivande?) svärdottern som är mycket intresserad av natur och miljö.
-
Själv väntar jag på "Ängen i havets djup" av Stanislao Nievo- den lär vara på väg...
-

2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Det är klart att man ska få och ge böcker i julklapp! Jag kan inte minnas en jul utan böcker. Lyckligtvis vill alla omkring mig också gärna ha böcker.
Har beställt Nievo på biblioteket.
Jag gillar titeln.

Ingrid sa...

Mrs C: Böcker gör julen extra trevlig! Det är lika roligt att ge som att få. Nievos bok är på väg till mig också- jag har fått "skicke-bekräftelse"- så det blir jul-läsning. Titeln är mycket vacker...