torsdag 30 december 2010

Vemod och nostalgi....


(Österrikes kejsarkrona)

-

Vemod och nostalgi präglar Joseph Roths stora epos över det gamla Habsburgska väldet. Romanen "Radetzkymarschen" är cirka 400 sidor lång och efter halva boken börjar färden utför... det är verkligen inte svårt att leva sig in i tidsperioden- och det är nästan otäckt att känna de där stormiga förändringsvindarna som börjar att blåsa mer och mer för varje sida... Jag tänker också på den utmärkta TV-serien (från BBC) "Fall of Eagles" som så väl beskriver vad som hände i Europa under åren före första världskriget. De örnar som faller är den tyska, den ryska och den österrikiska.

-
Joseph Roth är en författare jag verkligen kan rekommendera. Magnus på bloggen "A fraction of the web" har också läst och gillat!

2 kommentarer:

JanB sa...

Ingrid: Jag läser just nu "Judar på vandring" (Atlantis)!
Sandor Marai du vet, han var född i Kassa (Kosice). Låg den staden i Galizien?

Ingrid sa...

Jan: Jag vill också gärna läsa Judar på vandring- om staden Kosice/Kassa så- jag undrar om den låg i Galizien- jag kan inte hitta den på de gamla kartorna- jag är inte helt säker på tillhörigheten.